Tips och trix bank
Utbildning
smiley Om nätverket
Nyhetsbrev
Alla aktiviteter
info@fritidforalla.se
Aktiviteter
Evenemang
Nyheter
Tips och trix bank
Utbildning
smiley Om nätverket
  • Inför passet
  • Bemötande
  • Vid genomgång
  • Kommunikation
  • Avslutning
Inför passet 1 av 5

Genomförande

Nedan hittar du handfasta råd för att genomföra en aktivitet och skapa en mer inkluderande fritid. Den här texten fokuserar på själva aktivitetstillfället.  

 

 

När du anländer till passet 

Håll tiden

Försök att komma igång med aktiviteten vid den tid ni sagt att ni ska starta. 

 

Ta ansvar för din grupp 

Om ni delar in deltagarna i mindre grupper, ha ansvar för din grupp tills återsamling. Avsluta helst inte tidigare än ni sagt, detta kan göra det rörigt för din egen och andras grupper.  

 

Kommunikation mellan ledare 

Uppdatera gärna varandra inför och under en aktivitet. Får ni ny information eller uppmärksammar något hos deltagarna är det bra att diskutera det mellan er kollegor. Det underlättar många gånger att alla ledare vet om informationen när ni bemöter gruppen.   

 

Flexibilitet

Var beredd på att saker inte alltid går som planerat! Även de gånger du förberett dig väl. I ett sådant läge kan det vara hjälpsamt att vara flexibel och titta på situationen med din problemlösande förmåga.  

 

Prestigelöshet 

Tänk på att hjälpas åt kollegialt och ta emot tips från varandra. Du blir aldrig fullärd! Att ta hjälp av en kollega eller att bytas av är inte ett misslyckande. Försök se att utmaningar med ungdomar inte handlar om personliga tillkortakommanden.  

Deltagare berättar

Det är viktigt att göra nåt som är kul. När jag provade på en aktivitet första gången hade ingen tid för mig och jag kände mig obekväm och ville gå hem. Det behövs positiva och snälla ledare och inte för stor grupp överlag. Bra om aktiviteten gjorde att jag fick kompisar.

Vid bemötande av deltagare

Välkommen

Få en ny deltagare att känna sig välkommen och sedd i en grupp. Försök att börja med att läsa av hur personen vill bli introducerad till gruppen. Är det en ungdom som uppskattar mycket uppmärksamhet eller vill hen smita obemärkt in i aktivitetspasset? Att vara uppmärksam på det här kan hjälpa dig att skapa en trygg start för deltagaren.  

 

Humör

Lyssna in vilket humör en ungdom är på när du möter hen. Är det en person som är uppe i varv kan det vara läge att bemöta hen med ett lugn. Likaså kan en person som kommer till en aktivitet och känner sig trött efter en lång dag behöva en ledare som peppar lite extra. 

 

Relationsskapande

Lär känna deltagaren. Det tar tid och engagemang, du behöver inte ha bråttom. Sträva mot att skapa en trygg miljö och vinna deras förtroende. Det här kan underlätta för dig om en rörig situation uppstår. Då vet du hur personen brukar reagera, hur du kan hjälpa hen och samtidigt kan deltagaren känna sig trygg med dig.

 

Lågaffektivt bemötande

Försök behålla ett lågaffektivt bemötande om en deltagare blir arg. Lågaffektivt bemötande betyder att du fortsätter vara lugn även om en deltagare blir upprörd. Undvik konfrontation och konflikt. Till exempel kan du göra detta genom att backa bakåt eller att inte gå in i en argumentation utan vänta med att prata om det som hänt tills deltagaren fått lugna ned sig. Läs vidare i PDF:en Att möta deltagare med Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar under ”Att hantera känsloyttringar ” om du vill ha fler tips för bemötande med deltagare i affekt.

 

Utanför

Försök att se till så att ingen blir utanför. Små saker kan göra stor skillnad. Har alla deltagare till exempel haft någon att prata med under passet eller fått ett ”hej” när de kommer till aktiviteten?  

Vid genomgång av en aktivitet

Tydlighet

Förklara gärna enkelt men tydligt, notera om alla har förstått. Försök att ha kortfattade instruktioner, mer information är inte alltid bättre.

 

Uppmärksamhet 

Är det möjligt för deltagarna att hålla fokus och förstå instruktionerna? För att se om deltagarna har hängt med, fråga efter genomgången till exempel “Vad var det första vi skulle göra i denna övning?”. Var uppmärksam på att vissa personer härmar och ljudar vilket kan vara ett tecken på att de inte har förstått.  

 

”Ointressant” vägg i bakgrund

Ge dig de bästa förutsättningarna för att deltagarna ska lyssna på dig. Om du är det mest intressanta att titta på i rummet är chansen större att deltagarna behåller fokus på dig under instruktionerna.

 

Visuella material

Kan du förklara en aktivitet på flera olika sätt? Använda bildstöd eller visa med kroppen? Kan ett bildschema för aktivitetens upplägg passa gruppens deltagare? Kan ni jobba med färgkoder, exempelvis för olika positioner på en spelplan? Under kommunikation på delen utveckling hittar du vägledning och gratis bildstöd. 

Grunden är att arbeta med framförhållning, struktur & tydlighet som gör att barnens stress, oro & utbrott minskar

Måns Lööf - ledare inom idrottsrörelsen

I kommunikation med närstående

I kommunikation mellan ledare och närstående kan det vara hjälpsamt att tänka på följande: 

• Lyssna

 

• Tydlighet för att undvika missförstånd  

 

• Visa förståelse för en närståendes upplevelse 

 

• Inte lägga för mycket värdering i en situation, utan försöka behålla “neutralitet”. Hänvisa till riktlinjer som ni ledare har skapat och arbetar utifrån. Förklara varför ni väljer att agera som ni gör.  

 

• Respektfullhet 

 

• Lägg tid på att skapa en positiv första kontakt till en ny närstående och bygg en relation. Det här är viktigt också för att kunna ta kontakt om du och deltagaren senare stöter på hinder.   

 

I samarbete med en annan ledare

När du jobbar med dina kollegor kan det underlätta att tänka på detta:  

• Kommunikation! Om kommunikationen brister är det lätt att känna sig ensam i sitt arbete fast du har många ledare runt dig  

 

• Stöttning i svåra situationer 

 

• Tydlighet 

 

• Tillit 

 

• Prestigelöshet. Byt av varandra i en situation om du har kört fast med en deltagare. Det är inte ett misslyckande 

 

• Dela med sig av information och kunskap till varandra 

 

 

Delaktighet

Involvera deltagarna i planering och utförande av aktivitet: 

 

• Berätta gärna för deltagarna att deras önskemål och tankar om aktiviteten uppskattas  

 

• Försök vara lyhörd för idéer och initiativ  

 

• Lär er av tidigare aktivitetspass, vad deltagarna tyckte fungerade bra och mindre bra   

 

• Följ gärna upp vid nästkommande aktivitetstillfälle  

 

• Plocka fram och ta undan material till aktiviteten tillsammans med deltagarna om möjligt 

 

• Låt erfarna deltagare bli hjälpledare för yngre grupper  

Jag behöver fysisk aktivitet för att få ett lugn i kroppen

Deltagare berättar

Avslutning

Resultat  

Ge deltagarna en möjlighet att se ett resultat av det de har gjort. Det här gör det lättare för deltagarna att hänga upp aktiviteten på något, att prata om aktiviteten i efterhand och att motivera inför kommande aktiviteter.   

 

Framåtblick

Förbered inför nästa pass – berätta vad som är planerat för deltagarna.

 

Undanplock av material

Plocka gärna undan efter aktiviteten tillsammans med deltagarna. 

 

Följa upp 

Skicka ett sms eller prata med deltagarna dagen efter om du har möjlighet. Följ upp både det som varit positivt och negativt. Det är viktigt att det är den ledare som varit delaktig på själva aktiviteten som följer upp.

 

Egen reflektion 

Tänk igenom passet som varit. Vad fungerade bra? Vad skulle ni kunna göra annorlunda till nästa tillfälle?

Fortsätt lär dig mer

Via länken Utveckling kan du läsa mer om hur du kan fortsätta utveckla dig.

  • Inför passet
  • Bemötande
  • Vid genomgång
  • Kommunikation
  • Avslutning
Inför passet 1 av 5

Facebook grupp: Fritid för alla Uppsala

Facebook sida: Fritid för alla

Kontakta oss